flag Судова влада України

Отримуйте інформацію лише з офіційних джерел

Єдиний Контакт-центр судової влади України 044 207-35-46

 РЕКОМЕНДАЦІЇ ЩОДО ПРАВИЛ ПОВЕДІНКИ ВІДПОВІДАЛЬНИХ ПРАЦІВНИКІВ АПАРАТІВ МІСЦЕВИХ ЗАГАЛЬНИХ СУДІВ З ЛЮДЬМИ ІЗ ОБМЕЖЕНИМИ ФІЗИЧНИМИ МОЖЛИВОСТЯМИ

    У разі якщо до суду звертається особа, що має обмежені фізичні можливості, відповідальний працівник суду (визначений внутрішнім наказом суду) повинен бути ознайомлений із принципами та правилами спілкування з такими відвідувачами суду, та надати кваліфіковану допомогу у доступі відвідувачів із обмеженими фізичними можливостями до правосуддя.
  Основні принципи етики спілкування з людьми  із обмеженими фізичними можливостями:
          * Толерантність
* Рівноправ’я
* Розуміння
* Шанобливість
* Визнання
* Сприйнятливість
 
Якщо в суд звертається особа, що має обмежені  фізичні можливості, то потрібно трактувати її  в першу чергу як відвідувача, який звернувся за послугою, але при цьому необхідно розуміти і володіти деякими особливостями у спілкуванні.
ВІДВУДАВАЧ СУДУ ІЗ ВАДАМИ
ОПОРНО-РУХОВОГО АПАРАТУ
 
   У більшості  приміщення суду є недоступним для осіб, які мають проблеми у пересуванні  і користуються допоміжними засобами, особливо для тих, які пересуваються в кріслі-візку.
 
   У такому випадку необхідно виконати наступні дії:
 
 1.    Забезпечити особі  з вадою опорно-рухового апарату можливість повідомити працівників суду про необхідність отримати послугу чи допомогу. В такому випадку потрібно забезпечити можливість зв’язку працівника суду з відвідувачем суду. Для цього повинен бути встановлений  двосторонній зв’язок, як до прикладу переговорний пристрій, тощо. Такі технічні засоби зв’язку повинні бути розташовані при вході в приміщення в зоні досяжності людини, яка сидить в кріслі-візку. Цей пристрій необхідно позначити Міжнародним символом доступності.
 
 2.    Після з’ясування причини звернення за посередництвом  каналу зв’язку особи з вадою опорно-рухового апарату виходить уповноважений працівник суду. При потребі потрапити в приміщення  суду  з’ясуйте – як допомогти щоб проїхати в дверях, переїхати через поріг, піднятися по сходах, тощо.
3.    Якщо людина в кріслі-візку є разом із супроводжуючою її особою, при спілкуванні необхідно звертатися безпосередньо до особи, якої це стосується. Якщо це стосується особи з вадою опорно-рухового апарату, то при спілкуванні  потрібно в першу чергу звертатися і розмовляти з нею, а не із супроводжуючою особою.
 
Основні правила спілкування:
 
–    Зробити крок назустріч і спитати – чим можна допомогти.
–    Допомога має бути ненав’язливою  і не надмірною.
–   Вислухайте:  що і як робити. Люди на візку також мають різну фізичну справність, відповідно, і допомоги можуть очікувати різної.
–    Спілкуючись з людиною, яка сидить у візку намагайтеся знайти можливість спілкуватися з нею на одному рівні, щоб людина у візку не задирала до співрозмовника голову. Бажано, знайти можливість сісти на стілець і, якщо йдеться про ознайомлення з документами, мати можливість сидіти поруч за столом.
–    Майте на увазі, що  у неповноправної людини можуть бути проблеми користуватися письмовим приладдям тощо.  Запитуйте, чи потрібно в цьому допомогти.
 
ВІДВУДАВАЧ СУДУ ІЗ ВАДАМИ СЛУХУ ТА МОВИ
 
  Важливо, щоб в приміщеннях суду була повноцінна візуальна інформація.
Люди з вадами слуху ззовні без ознак інвалідності. Однак, при цьому вони можуть мати різний рівень втрати слуху і по різному розвинене мовлення. Є люди, які не чують, але розмовляють. Спілкуючись будьте привітними, посміхайтеся. Таким чином людина матиме до Вас довіру.
–    При розмові з нечуючими необхідно дивитися безпосередньо на співрозмовника, повільно і чітко промовляти слова із виразною мімікою.  Важливо, щоб джерело світла не було за Вашою спиною, бо в такому випадку Ваше обличчя буде затінене.
–    Необхідно мати можливість спілкуватися за допомогою переписки: мати листки паперу, блокнот, ручку або олівець тощо.  Звичайно, треба писати читабельним почерком, не формулювати довгих фраз.
–    Не затемнюйте обличчя, особливо уста, і не закривайте його руками, волоссям тощо.
–    Щоб привернути увагу людини, яка не чує, торкніться її злегка за плече, або помахайте до неї рукою. Коли Вас помітили, тоді починайте спілкування. Кричати не варто.
–    Якщо нечуюча людина користується послугою сурдоперекладача, то при спілкуванні необхідно дивитися на того, хто звернувся за послугою.  Тобто, на нечуючу людину, а не на перекладача.
–    Підтримуйте зоровий контакт, демонструйте спокій та позитивні емоції.
–    Під час розмови з людиною, яка має порушення слуху потрібно дивитися саме на неї.
–    Пильнуйте, щоб джерела світла не було за Вами. Не затемнюйте свого обличчя.
–    Переписуйтеся, щоб уникнути труднощів при усному спілкування.
–    Говоріть ясно та чітко, не змінюйте теми розмови.
 
 
 
 
ВІДВУДАВАЧ СУДУ ІЗ ВАДАМИ ЗОРУ
 
    Спілкуючись із незрячими людьми називайте себе і, залежно від ситуації, присутніх.
–    Описуйте – де Ви знаходитесь і попереджуйте про перешкоди, які є на шляху.
–    У розмові з незрячою людиною завжди звертайтеся безпосередньо до неї. Необхідно представитися хто Ви, які маєте повноваження, після чого повинні запитати – чим допомогти.
–    При супроводі у приміщені  попереджуйте про перешкоди, які є на шляху, наприклад: «зараз будуть сходи, двері з порогом тощо». При можливості озвучуйте інформуючи про оточення.
–    Якщо припровадили незрячу людину до якогось кабінету службової особи, то інформуйте, куди Ви привели, називайте цю людину і інших присутніх. Якщо збираєтесь читати, попередьте про це.
–    Не замінюйте читання будь-якого документу його переказом, особливо,  якщо при цьому треба поставити підпис.
–    Якщо рухатись, то попередьте про це.
–    Не тягніть за собою. Поясніть чітко – куди потрібно  іти.